ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

ԺԱՆԻ ՋՈՒԹԱԿԸ ՍԵՐ Է ՃԱՌԱԳՈՒՄ, ԺԱՆԸ ՋՈՒԹԱԿԻ ՀՈԳԻՆ Է

ԺԱՆԻ ՋՈՒԹԱԿԸ ՍԵՐ Է ՃԱՌԱԳՈՒՄ, ԺԱՆԸ ՋՈՒԹԱԿԻ ՀՈԳԻՆ Է
07.10.2011 | 00:00

Շառլ Ազնավուրին, Ժան Տեր-Մերկերյանին և այլ մեծերի մտաբերելիս ակամա հիշում եմ բանաստեղծի այն միտքը, թե աշխարհը ճեղքվել է` բաժանվել երկու մասի, և ճեղքն անցնում է պոետի սրտի միջով: Հիրավի, ճեղքն այդ անցնում է և՛ Շառլի, և՛ Ժանի սրտով, քանզի Հայոց ցեղասպանությունից մազապուրծ նախնիների այդ շառավիղներն իրենց կիսված սրտում, կորսված դրախտի տեսիլքով, ամբողջացնում են Հայաստանը` Շառլն իր երգով, Ժանն իր նվագով, հնչյունների «յոթնարփեան» ծիածանով կամարակապում, փնջում Սփյուռքը` մայր Հայաստանին, փնջում, քանզի` «Օտարությո՛ւն, դու փուշ ես, այլ Հայրենի՛ք, դու վարդ ես» (Մ. Պեշիկթաշլյան)։
2011-ին լրանում է Ժան Տեր-Մերկերյանի ծննդյան 75-ամյակը, սակայն կարելի է ասել, որ նա 5000 տարեկան է` Մարտիրոս Սարյանի «օրացույցով», չէ՞ որ վարպետն ասում էր. «Ես 5000 տարեկան եմ, նույն տարիքն ունի և Արամ Խաչատրյանը. արվեստագետներն իրենց մեջ տեղավորում են իրենց ժողովրդի կենսագրությունը և պատմությունը» (В. Юзефович, Арам Хачатурян, М., 1990, стр. 269):
Ժանի արվեստն անցյալի և ներկայիս մշակույթի յուրովի մի փոխկանչ է: Նրա քնարի բազմերանգ լարերն արձագանքում են Բախին, Մոցարտին, Բեթհովենին, Կոմիտասին, Խաչատրյանին. հնչում է մի ամբողջ քաղաքակրթություն: Ջութակահարի իր հաղթարշավը Ժանն սկսել է որպես հրաշամանուկ և ամբողջ կյանքում պահպանել հանճարին բնորոշ մանկական անմիջականությունն ու հրաշագործելու շնորհը: Նա տոհմիկ երաժիշտ է, ծնվել է Մարսելում, մանկավարժ-ջութակահար Երվանդ Տեր-Մերկերյանի ընտանիքում: Առաջին քայլերը կատարել է հոր ղեկավարությամբ և շուտով հասել այնպիսի մակարդակի, որ 10 տարեկանում սիմֆոնիկ նվագախմբի հետ կատարել է Մենդելսոնի դժվարին կոնցերտը (դիրիժոր` Անդրե Օդոլի): Նույն համերգի ընթացքում Ժանոն նվագել է նաև մի շարք վիրտուոզ պիեսներ: 1947-ին Տեր-Մերկերյանի ընտանիքը ներգաղթել է Հայաստան: 1954-58 թթ. Ժանը սովորել է Երևանի Կոմիտասի անվան պետական կոնսերվատորիայում (Կարպ Դոմբաևի դասարան), ավարտել է Մոսկվայի կոնսերվատորիան (1960) և ասպիրանտուրան (1963 թ., Դավիթ Օյստրախի ղեկավարությամբ), 1964-79 թթ. դասավանդել է Երևանի Կոմիտասի անվան պետական կոնսերվատորիայում: Ժանը Խորհրդային Հայաստանի առաջին ջութակահարն էր, որն արժանացել է միջազգային մրցույթի դափնեկրի կոչման: Դա 1956 թվին էր, Պրահայում` Յ. Սլավիկի և Ֆ. Օնդրժիչեկի անվան մրցույթում (2-րդ մրցանակ): Մասնակցել է նաև 1958-ին Պ. Չայկովսկու (Մոսկվա, 1-ին կարգի դիպլոմ), Մարգարիտ Լոնգի և Ժակ Տիբոյի (Փարիզ, 1961, 1-ին մրցանակ), Եղիսաբեթ թագուհու անվան (Բրյուսել, 1963, 9-րդ մրցանակ) միջազգային մրցույթներին:
1971 թ. ջութակահարին շնորհվեց ՀՀ ժողովրդական արտիստի կոչում, իսկ 1977-ին` ՀՀ պետական մրցանակ: Եվ այսքան նվաճումներից հետո սահմանափակում էին ոչ միայն Ժանի համերգային, այլև մանկավարժական գործունեությունը ոչ միայն Մոսկվայից, այլև Երևանում: Մեծ դերասան Պետրոս Ադամյանն ասում էր, թե «ամեն Աբել յուր Կայենը միշտ ունի», այսինքն` «ամեն Մոցարտ` յուր Սալիերին»: Սալիերիներ կային և կոնսերվատորիայում, այլ կերպ այդքան տիտղոսների տեր ջութակահարին «բարեհաճեցին» ընդամենը դոցենտի կոչում տալ` միայն 14 տարի աշխատելուց հետո: Մինչդեռ այդ ժամանակաշրջանում էր, որ Ժանը մեզ պարգևեց այնպիսի հրաշալի ջութակահարի, որպիսին Արտաշես Մկրտչյանն է: Ինչ վերաբերում է հյուրախաղերին, ապա հատկանշական է Արամ Խաչատրյանի խոստովանությունը, որի մասին տեղեկանում ենք արվեստաբան Շահեն Խաչատրյանի հոդվածից: Ահավասիկ. «1969-ին, գալով Երևան, սովորության համաձայն, Արամ Խաչատրյանն այցելեց Սարյաններին... Տիկին Լուսիկը նրան հարցրեց.
-Արամ ջան, ինչո՞ւ մեր Ժանին հետդ չես տանում արտասահման:
-Սիրելի Լուսիկ Լազարևնա, Ժանը հրաշալի ջութակահար է, նա հիանալի նվագեց իմ կոնցերտը Լենինգրադում: Այժմ նա այդ ստեղծագործության լավագույն կատարողն է: Սակայն իր մասնակցությունն իմ արտասահմանյան հյուրախաղերում ինձնից չի կախված, այլ «Գոսկոնցերտից» (“Элитарная газета”, 29. 11. 2005): Չմոռանանք, որ այս բարձր գնահատականը Ժանին տրվել է այն ժամանակ, երբ իրենց ծաղկումն էին ապրում մեծ ջութակահարներ Դավիթ Օյստրախը և Լեոնիդ Կոգանը, ովքեր Ա. Խաչատրյանի դիրիժորությամբ կատարել և ձայնագրել էին իր անմահ կոնցերտը:
Ելնելով ստեղծագործական անբավարարվածությունից և խստապահանջությունից, Ժանը չէր սիրում հատուկ ձայնագրվել, «քարացնել» իր նվագը, Ֆաուստի պես ասել` «Կա՛նգ առ, ակնթարթ»։ Նա մշտապես վերելքի ճանապարհին էր։ Սակայն համերգային և ռադիոհաղորդումներում կիրառված որոշ ձայնագրություններ պահպանվել են ու թողարկվել խտասալիկներով` շնորհիվ Շահեն Խաչատրյանի ջանքերի և նվիրումի։ Վերջինիս կարծիքով, մի շարք ձայնագրություններ քաղաքական ինչ-ինչ նկատառումներով ոչնչացվել են։ Փառք Աստծո, այժմ ունենք Բրամսի կոնցերտի համերգային ձայնագրությունը Ժանի և Բոստոնի սիմֆոնիկ նվագախմբի կատարմամբ (դիրիժոր` Արթուր Ֆիդլեր), Խաչատրյանի կոնցերտը` Հայաստանի պետական սիմֆոնիկ նվագախմբի հետ (դիրիժոր` Միքայել Մալունցյան), ինչպես նաև ջութակահարների երազանք` Բախի անմահ «Չակոնան», Կոմիտասի «Կռունկը», Մոցարտի «Ռոնդոն», Սարասատեի պիեսները և այլն։ Ցավոք, դրանց զգալի մասը ձայնադարանում աչքաթող էր արված և անխնամ վիճակում էր։
Հիշյալ և անթիվ այլ խոչընդոտներից դրդված, 1981-ին Ժանը ստիպված եղավ վերադառնալ իր ծննդավայր Մարսել, և մինչ օրս ապրում է այնտեղ, դասավանդում տեղի կոնսերվատորիայում, որպես ժյուրիի անդամ` հանդես գալիս տարբեր միջազգային մրցույթներում։ Ջութակահարը շարունակում է կատարելագործվել և կատարելագործել ուրիշներին, հավատարիմ մնալ իր սկզբունքներին. «Կատարելությունը նման է հորիզոնին, որքան մոտենում ես, այնքան հեռանում է», «Չափի զգացումն աստվածային հատկություն է», «Ի վերուստ օժտվածը ծաղկի պես է, որը կարող է նույնիսկ ասֆալտը ծակել ու փթթել»... Ժանի երկրպագուներն իրենց սերը փոխանցում են սերնդեսերունդ։ Այսօր կանողներ, ովքեր չեն տեսել մաեստրոյին, սակայն իրենց ջութակի պատյաններում պահում են Ժանի ջութակով լուսանկարը, բազմացնում և նվիրում ընկերներին։
Հայաստանում ապրած վերջին տարիներին ջութակահարի հակասական վիճակն ավելի էր սրվում, մի կողմից` նրա գործունեության, ստեղծագործական թռիչքի ասպարեզը նեղանում էր, մյուս կողմից` ավելի էր բորբոքվում նրա երկրպագուների սերը: Ժանի յուրաքանչյուր համերգ տոն էր, ոգու հաղթանակ: Նա այն եզակի և անկրկնելի արվեստագետներից է և այժմ էլ կա, որոնց համերգներին կարոտում էինք: Այս մասին վկայում են նաև մամուլում տեղ գտած անկեղծ, հիացական հոդվածները: Ժանի նվագով ներշնչված վերնագրերն արդեն իսկ բնութագրում են ջութակահարին:
«Ջութակը խոսեցնելու արվեստը» (Անահիտ Ցիցիկյան), «Ամենայն հայոց ջութակահարը», «Անսպառ Բեթհովեն, անսպառ Ժան», «Երկնի կաթիլ երկրի վրա» (Դանիել Երաժիշտ), “Певец скрипки” (Светлана Саркисян, доктор искусствоведения) և այլն:
Մեջբերենք մի քանի գնահատական:
«Չայկովսկու Կոնցերտը 20 տարեկանում այսքան նրբորեն և վարպետորեն կատարելը բացառիկ երջանկություն է» (Դավիթ Օյստրախ):
«Ահա թե ինչ է ասել իր կրտսեր արվեստակցի մասին հռչակավոր ջութակահար Զինո Ֆրանչեսկատին. «Ես հիացած եմ սքանչելի ջութակահար Ժան Տեր-Մերկերյանով: Նրա մեղեդայնությունը և երաժշտականությունը կատարյալ են: Նա մեծ արտիստ է»: Ցանկալի է մեջբերել Դանիել Երաժիշտի խոսքերը «Հայաստանի Հանրապետություն» օրաթերթից. «Միջերկրածովային արվեստի նրբագեղությունը և Արարատյան աշխարհի վեհությունը խարսխված են մոսկովյան ջութակի դպրոցի ամուր վեմին: Հենց դա է Ժան Տեր-Մերկերյանի արվեստի անկրկնելիությունը» (Шаэн Хачатрян, Он заставляет затаить дыхание, “Элитарная газета”, 29.11.2005):
«Ժանի փայլուն վիրտուոզությունը չի առանձնանում, այլ տարրալուծվում է կատարվող գործի բովանդակության մեջ, ինչպես գույնը և բույրը վարդի թերթիկներում» (Դանիել Երաժիշտ, Հայաստանի Հանրապետություն, 24.06.1998):
«Զմայլված բազմության ծափերը, թվում է, չէին դադարի, եթե ջութակահարը ծրագրից դուրս չնվագեր Բախի թիվ 2 Պարտիտի «Սարաբանդան», որը հնչեց իբրև խոստովանանք: Եվ ջութակի լարերի միջով մեզ փոխանցվեց վաղնջական ժամանակների անմար լույսը` այնքան պայծառ, որ փարատեց համերգասրահի խավարը (էլեկտրական հոսանքն առավոտից անջատված էր, և բեմը մի կերպ լուսավորվում էր. այսպես կոչված, «դվիժոկի» աղոտ լույսով) (Դանիել Երաժիշտ, «Քրիստոնյա Հայաստան», 2001, նոյեմբեր, թիւ 21):
«Ժան Տեր-Մերկերյանը հայ ջութակի արվեստի կենդանի լեգենդ է... Նշենք Բեթհովենի կոնցերտի 2-րդ մասը, որը ցնցեց լսողներին: Այն հնչեց իբրև ապաշխարություն, երբ մի պահ բացահայտվում է ճշմարտությունը» (Светлана Саркисян, Эфир, 3.11.2005):
«Ես հնարավորություն չէի ունենալու ժամանակի մեքենայով ճանապարհորդելու դեպի անցյալը` ունկնդրելու այնպիսի լեգենդար երաժիշտների, ինչպիսիք էին Սարասատեն, Իզային, Կրայսլերը, եթե չլիներ հանճարեղ, միստիկ ջութակահար Ժան Տեր-Մերկերյանը... Բախի, Բեթհովենի, Բրամսի, Սիբելիուսի, Խաչատրյանի և այլոց գլուխգործոցների նրա կատարումները դարձան անկրկնելի օրինակ Ժանի զմայլված ունկնդրի հոգու տաճարում» (երգիչ-ջութակահար Գևորգ Հունանյան):
Ըստ Լեոպոլդ Աուերի` նվագողի պարծանքը հնչյունն է: Եվ հենց հնչյունի մեջ են Ժանի զորությունն ու գաղտնիքը: Խաչվող աղեղի և լարերի հպման «ոսկե միջինն» է, որ տարբերում է Ժանին շատ շատերից: Արևելքում օրինակ են բերում առյուծին, որն իր ձագերին ծոծրակից ատամներով բռնած տանում-բերում է, բայց այնպես, որ ձագը ո՛չ խեղդվի, ո՛չ էլ ընկնի: Ահա այս «ոսկե միջինի» մասին է խոսքը, որ նույնն է, ինչ չափի զգացումը: Ժան Տեր-Մերկերյանի հնչյունի մեջ նյութը վերածվում է ոգու, ինչպես կասեր բանաստեղծ Ֆիլիպ Սիդնին, իրականության «պղինձը» փոխակերպվում է արվեստի «ոսկու»:
Այստեղ կանգ առնենք, քանզի ինչպես կատարելությունն է հեռացող հորիզոն, այնպես էլ կատարելության բանաձևումը խոսքի միջոցով:
Թեպետ Մոցարտի մասին հազարավոր էջեր են գրված, սակայն, ըստ Գեորգի Չիչերինի. «Ոչ ոք չի տվել Մոցարտին բնութագրող ավարտուն բանաձև, բայց հաջողված է Մերսմանի հետևյալ բանաձևը. նա նշում է Մոցարտի «նյութական հնչողության» փոխակերպումը «սիմվոլիկ հնչողության»... Մոցարտի նպատակն է ինքնարտահայտման փոխակերպումը հնչողության, ներանձնականի և եզակիի վերածումը համընդհանուրի, մարդու վերափոխումը երաժշտության» (թ. ճՌփպՐՌվ, ԾՏՓՈՐՑ, խ., 1979, րՑՐ. 143): Զարմանալիորեն համահունչ է գերմանացի երաժշտագետի այս գաղափարին պրոֆեսոր Արամ Շամշյանի հետևյալ գնահատականը։ Կոմիտասի «Ախ, մարալ ջան» երգի` ջութակի համար իր փոխադրության կատարման առիթով Շամշյանն ասել է. «Ժանն ինքը «Մարալն» է, Ժանը ջութակի հոգին է»։
Այդպիսին է Ժան-մարդը, Ժան-արվեստագետը, այդպիսին է Ժան-երաժշտությունը:
Դանիել ԵՐԱԺԻՇՏ

Դիտվել է՝ 3133

Մեկնաբանություններ